Kantoor Antwerpen

Antwerpen 2000
Oudeleeuwenrui 32/31
T 0032 (3) 226 97 36
F 0032 (3) 232 47 94

Contacteer ons

Kantoor Lommel

Lommel 3920
Kapittelhof 24 C
T 0032 (11) 398 010
F 0032 (11) 398 019

Contacteer ons

Kantoor Beveren

Beveren 9120
Stationsstraat 22
T 0032 (3) 755 59 66
F 0032 (3) 755 12 64

Contacteer ons

De e-signature

De elektronische handtekening is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. U gebruikt ze misschien zelfs zonder dat u er zich bewust van bent. Maar de ene e-signature is de andere niet… Een woordje uitleg.

De elektronische handtekening

De term elektronische handtekening of e-signature is eigenlijk de generieke term die gebruikt wordt zodra er een juridisch proces tot stand komt waarbij de partijen op elektronische wijze tot een akkoord komen, een afspraak maken, …
De eIDAS-verordening, een Europese verordening die de spelregels hierover bepaalt, definieert de elektronische handtekening als de “gegevens in elektronische vorm die gehecht zijn aan of logisch verbonden zijn met andere gegevens in elektronische vorm en die door de ondertekenaar worden gebruikt om te ondertekenen”. 

Een elektronische kopie van uw handtekening integreren in een Word-document, een e-mail, … is daar een voorbeeld van. Maar zelfs de signature in uw e-mail is al een vorm van e-signature.

Als de beveiliging wat wordt opgetrokken, komen we terecht in de sfeer van de digitale handtekeningen. Een digitale handtekening is dus niets anders dan een soort elektronische handtekening.

Soorten digitale handtekening

Binnen de digitale handtekening onderscheiden we de geavanceerde elektronische handtekening en de fegwalificeerde elektronische handtekening. Deze termen zijn juridisch vastgelegd in diezelfde Europese eIDAS-verordening.

Om te kunnen spreken van een geavanceerde elektronische handtekening moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn:

de handtekening is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;

zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;

zij komt tot stand met gegevens voor het aanmaken van elektronische handtekeningen die de ondertekenaar, met een hoog vertrouwensniveau, onder zijn uitsluitende controle kan gebruiken, en

zij is op zodanige wijze aan de daarmee ondertekende gegevens verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.

Als u bij een betaling met uw smartphone of met uw bankkaart, uw code ingeeft, dan bent u digitaal aan het ondertekenen. U ondertekent als het ware een overschrijvingsformulier dat de bank de opdracht geeft uw betaling uit te voeren.

Er zijn ook private bedrijven die dit soort handtekeningen afleveren. Denk maar aan het overbekende Adobe, maar er zijn nog heel wat ander aanbieders (GlobalSign, OneSpan Sign, DoucSign, …).

De gekwalificeerde elektronische handtekening gaat een stapje verder. Het is een geavanceerde elektronische handtekening die afgeleverd wordt door een gekwalificeerde verlener van vertrouwensdiensten. Andere voorwaarden die moeten voldaan zijn:

de provider moet in de EU gevestigd zijn;

de handtekening moet de begin- en einddatum van de geldigheidsduur van het certificaat vermelden;

het certificaat moet een unieke identiteitscode hebben.

Uw identiteitskaart

In België kan u met uw Belgische identiteitskaart een gekwalificeerde elektronische handtekening plaatsen. Dat kan ook met de applicatie “Itsme”. In andere Europese landen zijn er gelijkaardige ontwikkelingen (bv. in Duitsland, Spanje, Luxemburg, maar nog niet in Nederland of Frankrijk). U kan dus met uw Belgische identiteitskaart een vennootschap oprichten, om maar één voorbeeld te noemen. Ook om in te loggen op de e-diensten van de overheid (my eBox, MyMinFin) heeft u een gekwalificeerde elektronische handtekening nodig.

Maar om internationale contracten te sluiten, ‘volstaat’ een geavanceerde elektronische handtekening, die u dus ook bij de internationale spelers kan bekomen.

Toegegeven, het is nóg een code die u zal moeten onthouden (en die u zeer zeker niet bij uw identiteitskaart mag bewaren!), maar die code is zeker zo belangrijk als die van uw bankkaart.

21.12.2018

Feestdagen voor 2019 geregeld?
De laatste feestdagen van 2018 staan voor de deur dus kijken we al uit naar die van 2019. In 2019 valt er 1 officiële feestdag in het weekend. Als er in uw onderneming dan niet wordt gewerkt, moet u een vervangingsdag vastleggen. Het recht op loon is dan weer vastgelegd door de wet. Een snelle (feestelijke) opfrissing van de principes.

Lees meer
14.12.2018

Hoe klussen aangeven als je onbelast wil bijverdienen?
De "Bijkluswet" maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop.

Lees meer
09.12.2018

Nieuwigheden btw
Vanaf 1 januari kunnen we weer heel wat nieuwigheden verwachten op btw-vlak. Terwijl dé grote verandering (btw op onroerende verhuur) een nationale maatregel is, zijn er ook heel wat nieuwe maatregelen internationaal geïnspireerd.

Lees meer

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]